tirsdag 2. august 2011

Jeg har laget saft!

Ja for første gang i mitt liv har jeg laget saft, å den ble faktisk god! Jeg har alltid sett for meg at det var utrolig mye arbeid med saftkoker og alt det styret der... men råsaft er så enkelt å lage og utstyret man trenger er minimalt. Saftsil må man ha, den selges mange steder til en femtilapp, jeg fikk min for 19 kr på felleskjøpet. Å så kjøpte jeg en ny plastbøtte som saften kune sile seg av i. Så ikke mange pengene å legge ut med andre ord.

Saften er laget av 2 kg rips og 1kg bringebær. Det ble faktisk noen liter saft av det. 6 liter tror jeg det ble. 4 liter står i frysen, klar til guffne høstdager... "Det smake jo sommar", som min kjære sa. Og sjekk den lekre fargen da!!  Oppskriften fant jeg i "husmorskolens kokebok", legger ut oppskrift her senere;-)

1 kommentar:

anne-linn sa...

Mm, så herlig :) du e skikkelig husmor ;) tipper safta blir kjempegod utover høsten! Så flinke du e.