tirsdag 4. september 2012

Lag dine egne polarbrød


Godt å ha i matpakken. Skolejenta her i huset elsker polarbrød, så hvorfor ikke lage dem selv? Trykkt ut med hjerteform, smaker de ekstra godt;-)

Oppskrift:

1/4 pk gjær
50g smør
4 dl melk
4dl havregryn
4 dl havremel (tips kommer lenger nede)
4dl hvetemel
1/2 ts salt
0,5 dl sukker
1/2 ts hornsalt
2 ss lys sirup

Smelt smør og sirup, ha i melk gjær. Bland sammen det tørre og ha i væsken.Mel til passe deig. Hev 1 time. Kjevl ut ca 0,5 - 1 cm tykkelse, trykk ut former, eller rut opp med pizzahjul. Prikkes med gaffel. Legg på VARMT steikebrett, steik på 250 grader i 2-3 min, snu polarbrødene  og steik i 2-3 minutt. Smaker best nybakt, tines i ovn på 70 grader el i brødrister.

Enkelt og greit. MEN... det er faktisk noen men her som jeg oppdaget underveis... derfor kommer litt tips, etter hva jeg har erfart.

#1: Havremel foreksempel. Det har jeg leita etter i flere butikker og finner det aldri. Men det kan veldig enkelt lages selv. Mål opp havregryn, ta det i blender el food processor, og vips så har du havremel.

#2: Mengden søtt var altfor mye syns jeg. Mulig jeg sløyfer sukkeret neste gang, eller minsker på sukker og sirup.

#3: Heving. Mine hevet i 3 timer. Tenk alltid god tid med gjærbakst;-)

#4: Mel til passe deig. La heller deigen være klissete og blaut til den er ferdig hevt, før du tar i evnt mer mel. Min passe deig, ble veldig tørr etter heving nemlig. Som igjen gir tørre brød:-(

Og for å ha sagt det så er ikke holdbarheten like lang på disse som de i butikken. Men putt de i frysen og tin opp etterhvert. Kjempegreit;-) Og her er ingen kunstige tilsetningsstoffer, eller noe hokus pokus, for at de skal være ferske i 2 uker;-)

Lykke til!

2 kommentarer:

Veronica (Villa Wegner) sa...

Så gøy! Elsker polarbrød selv jeg, så dette må jeg se om jeg en vakker dag har tid til;-)

Vibeke sa...

Åå tusen takk for tips! Disse må prøves :-D