torsdag 7. april 2011

Rosinbolletorsdag!

For noen år siden kjøpte jeg en bakebok, med oppskrifter fra Åpent Bakeri. Den er ikke akkurat utslitt for å si det sånn, da de fleste oppskriftene her innebærer brødbaking over flere døgn. Tilogmed jeg er ikke så tolmodig! Men bolleoppskriften er innenfor normalen på min gjærbaksttolmodighet, så den prøvde vi for første gang i dag. Og siden jeg er så god til å planlegge, husket jeg å bløtlegge rosinene et døgn før vi skulle bake. Det har jeg heller aldri prøvd ut før.

Jeg ble litt engstelig når jeg såg at deigen var kjempebløt, men heldigvis hadde jeg holdt igjen 1 dl på melka, så når deigen var ferdig hevet, var den faktisk veldig grei å jobbe med.
.
Nam nam! Rosinboller


Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke ellers da med heving og hviletid på deigen. det er veldig sjelden jeg baker rosinboller, for jeg får aldri til å trille boller! Jeg lurer på om det er noe galt med hendene mine, om de er for kantete eller noe:-S
Men heldigvis har jeg Nathalie hjemme, så hun trillet de fineste bollene. De som jeg har laget er de som ser litt ru og  skjeive ut...

Men bollene ble supergode!! Alle burde smake disse altså, visst noen vil ha oppskriften gi meg et pip, for jeg kan ikke legge den ut på nettet da det (antageligvis?) er copyright å sånn..

Ingen kommentarer: