onsdag 23. februar 2011

Smetteskjerf

Endelig fikk jeg strikka dette skjerfet! Har tenkt på det i 3 år tror jeg, at Nathalie skulle hatt et sånt skjerf... Begynte faktisk på et skjerf for noen år siden, men hadde ikke nok tråd så jeg rekte det opp igjen. Men endelig fikk jeg strikka et skjerf. Brukte tråd jeg hadde i trådkurven min, så valget falt på rosa, til prinsessens store fornøyelse. Veldig greit skjerf, en slipper å knytte, en bare drar enden av skjerfet gjennom hullet.

Skjerfet strikket jeg på tre kvelder, og nå er jeg godt i gang med lillebror sitt skjerf.




Jeg brukte silja strømpegarn fra Gjestal, og pinner 3,5.

Oppskrift:

Legg opp 3 masker.Strikk rillestrikk. Øk med 1 maske i begge ender, inefor første og siste masken, på hver pinne. Øk til ca 30 masker. strikk ca 12 riller (24 omg).  Nå trenger du en ekstra pinne, for nå fordeles maskene på to pinner. Annenhver maske på hver sin pinne, slik at du har 15 masker på hver pinne. DIsse pinnene strikkes videre hver for seg. Strikk rett og vrangt ca 15omg, gjør likt med den andre pinnen. Så samles maskene p en pinne igjen, tre annenhver maske innpå en pinne. Strikk rillestrikk til ønsket lengde, før arbeidet igjen deles slik en gjorde tidligere, med annenhver maske fordelt på to pinner. Strikk som tidligere. Maskene samles igjen på en pinne strikk 12 riller, nå strikkes to og to masker sammen, innenfor første og siste maske på pinnen, til du sitter igjen med tre masker. Fell av og fest tråder.

Hekle eventulet en kant rundt av fastmasker.

2 kommentarer:

n i n a s hjem sa...

De der er så veldig fine :)

Rita sa...

helt greie , og veldig kjekkt i barnehagen når de skal kle seg selv. Slipper knytting;-)